Vælg en side

MARIE FRANK

“Marie Frank deler generøst og uden karrierestrategiske bagtanker ud af naturtalentets tæft for refæner og hooklines af den slags, der er rockens DNA.” (Politikens Danske Rock Leksikon)

Marie Frank debuterede i 1999 med albummet ”Ancient Pleasures”, der tog både publikum og medierne med storm. Den charmerende og karakteristiske sangerinde og sangskriver sang stærke sange som ”Symptom Of My Time”, “Save a little Love” og ”Heart Of Saturday Night” – og debutalbummet endte med at sælge mere end 40.000 eksemplarer. Da musikåret ’99 blev gjort op ved Danish Music Awards, modtog Marie Frank priserne som Årets Danske Sangerinde og Årets Nye Danske Navn og for at have begået Årets Danske Popudgivelse.

Hun var nok ny for den store offentlighed – men havde spillet på gaderne i ind- og udland i årevis og havde af den vej høstet massevis af den slags erfaring der både sætter sig i sangene og i sikkerheden som performer. Via sit samarbejde med house-duo’en Brother Brown, havde Marie Frank også markeret sig på deres fælles megahit ”Under The Water”.

I 2001 kom det andet album ”Vermilion”, der med nye træfsikre sange som ”Worth It” og ”Big Love” klart beviste at Marie Frank var et talent af den langtidsholdbare slags. Der var igen en Danish Music Award til Marie Frank (som Årets Danske Sangerinde) og sammen med sit efterhånden fast sammentømrede band bestående af trommeslager og producer Kent Olsen, Keyboardspiller Jørgen Holmegaard, guitarrist Søren Koch og bassist Henrik Marstal spillede Marie Frank massevis af koncerter i 2002.
Samme år forlod hun kontraktsamarbejdet med BMG og stiftede modigt Frankly Spinning Music med Kent Olsen uden startkapital, efter at bandet havde mistet mange penge, da de og mange andre artister hos bookingbureauet Rock On blev ofre i Rock On/Wigwam skandalen. I 2003 udsendte hun ep’en ”Swimmingly” med sange af hendes ven og Partner in Rhyme New York Rock poeten Neill C. Furio, som hun havde mødt, da hun boede 8 måneder i NYC under arbejdet med Ancient Pleasures. Swimmingly rummede bla singlehittet ”Whoops wrong Daisy” og blev døråbner til det europæiske såvel som det amerikanske marked, hvor Marie Frank turnerede flittigt.

Undervejs mødte Marie sit gamle idol Howe Gelb og blev inviteret med som opvarmning og gæstesolist hos ham og hans band Giant Sand på turnéer i Europa og USA.  Oplevelserne blev til en samling sange der udkom på albummet ”Where The Wind Turns The Skin To Leather” der også indeholdt et cover af Gelbs sang Leather som han naturligvis medvirker på. CD’en udkom i efteråret 2005 , og endnu en gang var der masser af roser. Bl.a. skrev BT i deres femstjernede anmeldelse, at: ”Marie Frank fortsætter turen derud i det musikalske grænseland, hvor alle holder vejret i spændt forventning om, hvad den næste sang vil bringe”. Gaffa lagde også fem stjerner og skrev ”Man kan nyde de nye varme sange, der bliver sunget med en engels indføling. Ganske enkelt smukt”.
Marie Frank spillede koncerter, til hun blev gravid i 2006. Under barselsorloven var hun med i teaterstykket ”Kærlighedens optik” der i  foråret 2008 havde forestillinger i Århus og København.

Siden da har hun spillet akustiske koncerter landet over,overdraget selskabet Frankly Spinning Music til Kent Olsen og skabt det nye Apron Music under mottoet ”Selvgjort er Velgjort”. I foråret 2010 lavede hun en pigetrio med Maria Timm og Marianne Lewandowski og turnerede rundt på landets spillesteder med et repetoire af hendes egne og Timms sange. En særlig attraktion blev deres cover af America’s gamle hit ”Horse with no name”.

Samtidig flyttede hun på landet, og sangene på ”Pop Your Wheeze”, der udkom på Apron Music i 2010 blev til dér i et samarbejde med Maries mand, Anders Pedersen (The Desoto Caucus, Giant Sand). På pladen spiller Anders guitar, banjo, xylofon og stueorgel. Peter Dombernowsky spiller trommer og percussion og Nikolaj Heyman bas, orgel, melotron og kalimba. Et hold nye legekammerater, men stadig umiskendeligt lyden af Marie Frank: Sprød, stor, charmerende, flyvsk og med en snert melankoli til at holde jordforbindelsen. Information skrev om Pop Your Wheeze, at det var ”hendes bedste til dato” og Gaffa, at: ”Der er en særlig egenart over Marie Frank. Noget på en gang jordnært og svævende – og uomtvisteligt unikt på den danske popscene”
I 2011 udkom Bonus Tracks Vol. 1 med akustiske versioner af nogle af sangene fra Pop Your Wheeze. Senere på året fik hun og Anders endnu en live baby.

Foråret 2015 udkom Marie Franks første dansksprogede album “Kontinua”. Sangene på albummet kredser på poetisk vis om sammenhæng og brud. Om at miste hinanden – og måske finde sammen igen. Om kærlighedens indfald og udfald. Om a forblive hinandens medmennesker og ikke langsomt blive hinandens mod-mennekser. Albummet er Marie Franks første dansksprogede udgivelse og markerer på denne måde en ny begyndelse efter næsten 20 år, hvor hun har sunget på engelsk.

Sangene på ‘Kontinua’ er stadig karakteriseret af Maries melodier, men låner og nyfortolker brudstykker af arvesølvet fra en række danske sange og viser. Albummet er også inspireret af en række personlige oplevelser i den Maries eget liv, nære familie og omgangskreds. Men uden store armbevægelser eller overflødigt fedt, formår hun at skildre livet, når det slår sprækker. Resultatet er et album, der sniger sig ind under huden på lytteren og bliver siddende.

Pressen skrev bl.a.:”Hvad enten Marie optræder med sit band af garvede musikere eller i duokonstellationen, er hendes koncerter båret af nærvær, nerve og autenticitet. Den ligefremme ægthed udspringer af et liv, hvor kærligheden til musikken viser vejen. Her er der ingen lette genveje, men derimod livgivende omveje. I stemningsmættet medrivende musikalitet og begavet beretning tager Marie Frank publikum med ad disse veje, hvor sangene synges for at historierne kan leve.”

Torsdag den 16. november 2017 udsender Marie singlen ”Lille Fredag i Provinsen”. Maries velkendte karakteristiske stemme står stærkt i et lydunivers baseret på mere elektroniske lyde og med minimalistiske beats og keyboard-flader, der bringer den frostklare stjernehimmel frem for det indre øje.
”Lille Fredag i Provinsen” er igen skrevet i samarbejde med Anders Pedersen (The DeSoto Caucus, Giant Sand, Maggie Björklund, m.fl. og det er produceren Frederik Carstens (Karl William, Anya og Thøger Dixgaard) der har samlet lyden og givet nummeret sin elegante finish.